Nieuwsbrief 4: minimum vlieghoogte boven Westfriesland hoger dan 1.800 meter

Navraag bij het ministerie van Verkeer en Infrastructuur leidde tot bevestiging dat de passage uit de brief van de minister van 18 april 2019 aan de Tweede Kamer ook betrekking heeft op de vliegroute out-10. De passage luidt: “Richting alle vijf luchtruimsectoren zorgen de verbeteringen ervoor dat zoveel mogelijk ongehinderd geklommen mag worden”.

Daarnaast geldt de passage in het startbesluit “Indien een vliegtuig via de niet-voorkeursroute richting de zuidwestelijke sector 4 langs Andijk vliegt worden hoogte-eisen aan het vliegplan (14.000 voet, circa 4.200 meter) gesteld om een eerdere klim mogelijk te maken. Het horizontale deel op 6.000 voet (circa 1.800 meter) boven het IJsselmeer wordt hiermee niet langer standaard gevlogen”.

Hierbij moet worden aangetekend dat het ministerie er bij herhaling op wijst dat in nagenoeg alle gevallen hoger dan de minimumhoogte boven West-Friesland gevlogen zal worden.

De Stichting blijft actief om waar mogelijk verdere verbeteringen te bepleiten. De werkzaamheden m.b.t. de opstelling van de luchtvaartnota en daarna m.b.t. de vaststelling van de definitieve vluchttrajecten kunnen hiertoe ruimte bieden.

Ook kan aan de ervaring van omwonenden van Schiphol Airport worden ontleend hoe belangrijk het is om in goed contact met het ministerie, de luchthavens, het bedrijfsleven en de betrokken organisaties de naleving van de afspraken te volgen.

Reageer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *